Prezes ULC opublikował zaktualizowane wytyczne w sprawie Krajowych Scenariuszy Standardowych NSTS
Masz pytania? Wypełnij formularz i skorzystaj z bezpłatnej konsultacji. Podczas rozmowy telefonicznej, nasz konsultant dołoży starań, żeby rozwiać Twoje wątpliwości związane z tematyką dronów.
Zamów bezpłatną konsultację
W dniu 11 maja 2023 r. Prezes ULC opublikował wytyczne w sprawie Krajowych Scenariuszy NSTS. Wytyczne zaczną obowiązywać po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, czyli 10 czerwca 2023 r.
Źródło: https://ulc.gov.pl/pl/drony/akty-prawne
Jakie są skutki nowych przepisów dla operatorów bezzałogowych systemów powietrznych?
- składane dotychczas przez operatorów bezzałogowych statków powietrznych oświadczenie o operacji zgodniej z NSTS pozostają ważne,
- doprecyzowano warunki wykonywania lotów FPV, czyli lotów poza zasięgiem wzroku,
- posiadanie Instrukcji Operacyjnej w scenariuszach od NSTS-04 do NSTS-08 jest nadal obowiązkowe
- można uzyskać kompetencje pilota do krajowych scenariuszy standardowych na podstawie ważnych na dzień 31.12.2021 r. uprawnień UAVO po przejściu szkolenia teoretycznego i skróconym szkoleniu praktycznym
- loty bezzałogowych statków powietrznych nad stacjami elektroenergetycznymi wymagają zgody zarządzającego.
Czym są NSTS dla lotów dronami w kategorii szczególnej?
W celu ułatwienia wykonywania lotów dronami, które nie mieszczą się w kategorii otwartej, Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC), opracował i opublikował Krajowe scenariusze standardowe (NSTS) dla kategorii szczególnej. NSTS umożliwią operatorom i pilotom bezzałogowych statków powietrznych, wykonywanie lotów poprzez złożenie oświadczenia o operacji zgodnej z konkretnym krajowym scenariuszem standardowym. Oświadczenie o operacji zgodnej z NSTS, operator będzie mógł złożyć do 31 grudnia 2023 roku. i będzie ono ważne przez dwa lata.
Takie oświadczenie traci całkowitą ważność z dniem 1 stycznia 2026 roku.
Czego dotyczą opublikowane scenariusze standardowe NSTS?
- Wytyczne nr 6/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-01 dla operacji w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) lub z widokiem z pierwszej osoby (FPV), wykonywanych z użyciem bezzałogowego statku powietrznego o masie startowej mniejszej niż 4 kg
- Wytyczne nr 7/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-02 dla operacji w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii wielowirnikowiec (MR), o masie startowej mniejszej niż 25 kg
- Wytyczne nr 8/2023 Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-03 dla operacji w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii stałopłat (A) o masie startowej mniejszej niż 25 kg
- Wytyczne nr 9/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-04 dla operacji w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii helikopter (H), o masie startowej mniejszej niż 25 kg
- Wytyczne nr 10/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-05 dla operacji poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego o masie startowej mniejszej niż 4 kg, w odległości nie większej niż 2 km od pilota bezzałogowego statku powietrznego
- Wytyczne nr 11/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-06 dla operacji poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii wielowirnikowiec (MR) o masie startowej mniejszej niż 25 kg, w odległości nie większej niż 2 km od pilota bezzałogowego statku powietrznego
- Wytyczne nr 12/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-07 dla operacji poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii stałopłat (A) o masie startowej mniejszej niż 25 kg, w odległości nie większej niż 2 km od pilota bezzałogowego statku powietrznego
- Wytyczne nr 13/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-08 dla operacji poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii helikopter (H) o masie startowej mniejszej niż 25 kg, w odległości nie większej niż 2 km od pilota bezzałogowego statku powietrznego
Kluczowe zmiany dla pilotów i operatorów dronów wynikające z nowych przepisów:
1. Możliwość konwersji uprawnień dla “przeterminowanego” świadectwa kwalifikacji pilota BSP.
Dla osób posiadających ważne (na dzień 31 grudnia 2021 r.), świadectwo kwalifikacji operatora bezzałogowych statków powietrznych, które nie wykonały konwersji do nowych uprawnień, możliwe jest przeprowadzenie doszkolenia teoretycznego i praktycznego w celu uzyskania certyfikatu kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego w kategorii szczególnej.
Warunkiem jest przejście szkolenia teoretycznego, zdanie egzaminu w ośrodku szkolenia i skrócone szkolenie praktyczne.
2. Dla BSP powyżej 1 m wprowadzono loty dronami nad kontrolowanym obszarem naziemnym.
Wprowadzono zapis w NSTS:
Niniejszy scenariusz stosuje się do bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej mniejszej niż 4 kg:
- o maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 3 metry w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) nad kontrolowanym obszarem naziemnym, z wyjątkiem przelotów nad zgromadzeniami osób, oraz
- o maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 1 metr w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) lub w locie FPV, z wyjątkiem przelotów nad zgromadzeniami osób.
co oznacza, że:
- FPV w ramach scenariusza NSTS-01 możliwe jest tyko dla dronów o maksymalnym wymiarze do 1 m (z wykluczeniem przelotów nad zgromadzeniami osób);
- powyżej 1 m ale nie więcej niż 3 metry możliwe są jedynie loty VLOS i to nad kontrolowanym obszarem naziemnym;
Według definicji, kontrolowany obszar naziemny to przestrzeń, gdzie przebywają wyłącznie osoby zaangażowane w latanie dronem, które świadomie zostały tam skierowane przez operatora drona o prowadzonych operacjach z użyciem BSP, poznały procedury bezpieczeństwa i wyraziły zgodę na przebywanie na danym obszarze.
Zapis o kontrolowanym obszarze naziemnym znajduje się we wszystkich NSTS tak dla lotów w zasięgu wzroku VLOS, jak również poza zasięgiem wzroku pilota BVLOS.
3. Wprowadzono minimalną odległość od zgromadzenia osób
Opublikowane 11 maja 2023 r. krajowe scenariusze standardowe NSTS określają minimalną odległość lotu od zgromadzenia osób przez zapis:
Dla NSTS-01: w przypadku gdy obszar lotu sąsiaduje z obszarem, na którym znajduje się zgromadzenie osób, pilot utrzymuje w każdej fazie lotu bezzałogowy statek powietrzny w odległości poziomej od tego zgromadzenia, nie mniejszej niż połowa aktualnej wysokości wykonywanego lotu;
Przykład: lecąc 100 m nad ziemią dron musi być minimum 50 m w poziomie od zgromadzenia osób. Zgromadzenie osób to zbiór osób, którym pojedyncze osoby nie mają możliwości przemieszczenia się i tym samym ucieczki w przypadku spadającego na nich drona.
Dla wszystkich pozostałych NSTS: w przypadku gdy obszar lotu sąsiaduje z obszarem, na którym znajduje się zgromadzenie osób, pilot utrzymuje w każdej fazie lotu bezzałogowy statek powietrzny w odległości poziomej od tego zgromadzenia, nie mniejszej niż aktualna wysokość wykonywanego lotu;
Przykład: lecąc 100 m nad ziemią dron musi być minimum 100 m w poziomie od zgromadzenia osób.
4. Zmiany w zasadach lotów dronami FPV
Dla NSTS-01 (regulującym zasady lotów FPV) wprowadzono zapis:
W operacjach FPV lot jest wykonywany:
<..
<) z zapewnieniem kontrolowanego obszaru naziemnego rozumianego jako obszar naziemny, na którym eksploatuje się system bezzałogowego statku powietrznego wraz z buforem ryzyka na ziemi i w którego granicach operator jest w stanie zadbać o to, by znajdowały się na nim wyłącznie osoby zaangażowane w operację – jeżeli prędkość lotu BSP nie może zostać ograniczona elektronicznie do maksymalnie 15
Nowo wprowadzony zapis nakłada obowiązek latania nad kontrolowanym obszarem naziemnym, jeżeli dron nie ma elektronicznego ogranicznika prędkości do 15 m/s.
5. Wprowadzono konieczność uzyskania zgody na latanie dronem nad stacjami elektroenergetycznymi
W podrozdziale UAS.NSTS-0x.040 Warunki korzystania z przestrzeni powietrznej widnieje zapis:
Operacje systemów bezzałogowych statków powietrznych w ramach krajowego scenariusza standardowego NSTS-01(do -08) wykonuje się jedynie za zgodą lub na potrzeby zarządzającego danym obiektem w przypadku wykonywania operacji nad portami morskimi, lotniskami, elektrowniami, stacjami elektroenergetycznymi, ujęciami wody i oczyszczalniami ścieków, jednostkami wojskowymi i poligonami.
Co pozostało bez zmian dla operatorów dronów?
- można latać w NSTS na dronach bez nadanej klasy C0-C6;
- nie można przenosić materiałów niebezpiecznych;
- wymagane oznaczenie drona numerem operatora;
- wymagane oświetlenie drona do lotów nocnych;
- wymagana kamizelka ostrzegawcza lub „odzież w inny sposób identyfikująca pilota”;
- wymagane szkolenie teoretyczne, praktyczne i egzamin teoretyczny do uzyskania uprawnień w kategorii szczególnej,
- wymagane zgłaszanie lotów przez system teleinformatyczny wskazany przez PAŻP;
Całość treści opublikowanych NSTS można znaleźć na stronie ULC ( https://ulc.gov.pl/pl/drony/akty-prawne)
Masz pytania? Wypełnij formularz i skorzystaj z bezpłatnej konsultacji. Podczas rozmowy telefonicznej, nasz konsultant dołoży starań, żeby rozwiać Twoje wątpliwości związane z tematyką dronów.
Zamów bezpłatną konsultację